În curînd, mărimea amenzilor în Moldova va crește de cîteva ori.
Și asta pe fundalul cînd cetățenii și întreprinzătorii se plîng de creșterea sancțiunilor și activitatea sporită a organelor „colectoare”. Multora li se creează impresia că în Moldova funcționează o singură economie – economia amenzilor. În prezent poate fi amendată, practic, orice persoană sau întreprindere, dacă acestea desfășoară vreo activitate.
În opinia experților, autorii acestei inițiative trișează, cînd afirmă că nu există legături directe între creșterea sancțiunilor și necesitatea completării bugetului. În condițiile cînd autoritățile sînt obligate să restituie cele 13,5 miliarde de lei alocate de către guvernele lui Iurie Leancă și Chiril Gaburici băncilor lui Ilan Șor, statul întreprinde măsuri fără precedent de înăsprire a răspunderii administrative și penale.
Amenzile și inflația
La finele sesiunii de primăvară-vară, Parlamentul s-a clarificat cu proiectele de lege adunate, inclusiv, cu inițiativa privind majorarea mărimii unității convenționale de la 20 pînă la 50 de lei. Drept rezultat, în a doua lectură au fost adoptate modificări la Codul penal și Codul contravențional, ce prevăd schimbarea metodologiei de calcul a amenzilor.
După publicarea oficială și intrarea în vigoare a legii, mărimea amenzilor va crește semnificativ. La stabilirea noii mărimi a unității convenționale, autoritățile au reieșit din 1% din salariul mediu prognozat pe economie, aprobat de Guvern o dată pe an. În 2016, acest indicator a constituit 5050 lei.
Actuala mărime a unității convenționale a fost stabilită în Codul penal în 2002 și de atunci nu a fost modificată. În această perioadă, mărimea sancțiunilor era stabilită în unități convenționale, adică 1 u.c. fiind egală cu 20 de lei. Autorii documentului consideră că în ultimii 14 ani, acest indicator nu mai corespunde realităților economice. Potrivit estimărilor Ministerului Justiției, dacă ținem cont de creșterea inflației din 2003, atunci în prezent, 1 u.c. ar depăși 87 de lei. În anii 2003-2015, nivelul inflației medii anuale a depășit 8,6%, iar creșterea totală a inflației a constituit cel puțin 290%.
- Amendamentele au fost elaborate nu atît în scopul majorării acumulărilor la bugetul de stat, cît pentru aprecierea adecvată a daunei și aplicarea adecvată a pedepsei alternative, spune viceministrul Justiției Nicolae Ieșanu. În prezent, sînt situații, cînd pentru amenzile de cîteva mii de lei alternativă este închisoarea pentru cîțiva ani. Acest lucru nu e chiar echitabil.
Potrivit viceministrului, amenzile mici pentru încălcările și infracțiunile serioase nu contribuie la prevenirea acestora, iar în cele mai multe cazuri sînt prevăzute amenzi incomensurabile cu gravitatea faptei săvîrșite. Ministerul Justiției consideră că înăsprirea pedepselor va avea un impact pozitiv asupra indicatorilor criminalității: creșterea amenzilor, deseori, îi determină pe potențialii infractori să se gîndească la legalitatea acțiunilor și la cheltuielile alternative a săvîrșirii faptei.
În locul banilor – muncă neremunerată
Modificările la a articolul 64 din Codul penal prevăd, de asemenea, modificarea amenzilor maxime și minime, aplicate sub formă de sancțiuni penale. Astfel, pentru persoanele fizice, mărimea amenzii va di de 500 – 3000 u.c., în locul limitelor existente în prezent de 150 și 1000 u.c. Ca și anterior, mărimea sancțiunilor va fi stabilită de instanță, în funcție de gravitatea infracțiunii, a situației patrimoniale a celui vinovat și a familiei lui.
Și pe întreprinzători îi așteaptă o înăsprire semnificativă a sancțiunilor. În prezent, pentru persoana juridică, trasă la răspundere penală, mărimea amenzii constituie de la 500 pînă la 1500 u.c. În perspectivă, mărimile amenzilor vor fi stabilite în limita de la 1,5 mii pînă la 60 de mii de unități convenționale – în funcție de caracterul și gravitatea infracțiunii, mărimii daunei cauzate și situației financiar-economice a persoanei juridice .
Potrivit proiectului de lege adoptat, prejudiciu în proporții mari va fi considerat acel cauzat de o persoană sau un grup de persoane, ce depășea, la momentul săvîrșirii infracțiunii 20 de salarii medii prognozate pe economie, iar prejudiciu în proporții deosebit de mari – 40 de salarii medii pe economie. În prezent, daunele în proporții mari și deosebit de mari sînt pedepsite cu amenzi în mărime de 5 mii u.c. și, respectiv, 2,5 u.e.
Este prevăzut că în cazul eschivării condamnaților de la plata amenzilor, aplicate drept pedeapsă de bază sau suplimentară, instanța poate înlocui suma neachitată cu închisoare, în limita termenelor pedepsei maxime prevăzute de Codul penal. Potrivit amendamentelor, suma amenzilor se înlocuiește prin privațiunea de libertate, reieșind din raportul: o lună pentru 100 de unități convenționale a amenzii (în locul celor 50 u.c. aplicate în prezent). Dacă condamnatul nu este capabil să achite amenda, instanța o poate înlocui cu munca neremunerată în folosul societății din considerentul 60 de ore pentru 100 de unități convenționale ale amenzii.
Totodată, modificările prevăd reducerea pragului minim de alcoolemie. Astfel, în cazul ebrietății alcoolice minime, concentrația de alcool în sînge va constitui de la 0,3 pînă la 0,5 g/l (în locul limitelor actuale de 0,3-1,0 /g/l) sau concentrația vaporilor de alcool în aerul expirat de la 0,15 pînă la 1,0 g/l (în locul a 0,15-0,5 g/l). Stare avansată de ebrietate se va considera situația persoanei cu o concentrație de alcool în sînge de la 0,5 g/l și mai sus (în prezent – de la 1,0 g/l) sau cu concentrația vaporilor de alcool în aerul expirat de la 0,3 g/l și mai sus (în locul celor 0,5 g/l și mai sus în prezent).
Motiv se va găsi întotdeauna
În opinia experților, Ministerul Justiției trișează, cînd afirmă că nu există legături directe între creșterea sancțiunilor și necesitatea completării bugetului. În condițiile cînd autoritățile sînt obligate să restituie cele 13,5 miliarde de lei alocate de către guvernele lui Iurie Leancă și Chiril Gaburici băncilor lui Ilan Șor, statul întreprinde măsuri fără precedent de înăsprire a răspunderii administrative și penale.
Nimeni nu contestă faptul că, de-a lungul timpului, unele amenzi devin mai mari, altele puțin mai mici. Fluctuații mari se observă doar la amenzile pentru încălcările sau infracțiunile, împotriva cărora luptă Moldova. Unele categorii de amenzi, spre exemplu, pentru încălcarea regulilor de circulație rutieră s-au majorat destul de des, iar mărimea acestora s-a majorat de cîteva ori. Totodată, amenzile pentru unele fapte, considerate a fi nu atît de periculoase, cu timpul își pierd valoarea.
În ultimii ani, au fost majorate, semnificativ, diferite amenzi: pentru eludarea controlului vamal, pentru conducerea transportului în stare de ebrietate cu depășirea limitei maxime admisibile, pentru transmiterea benevolă a volanului persoanei în stare de ebrietate, pentru profanarea simbolurilor publice și încălcarea modului lor de utilizare, pentru mituirea alegătorului, pentru procesarea datelor cu caracter personal fără respectarea legislației și multe alte fapte.
În același timp, au apărut o mulțime de sancțiuni noi: pentru încălcarea obligației constructorilor de a înregistra fiecare acord de investiții în construcții, pentru nerespectarea principiilor asigurării egalității și protecției de discriminare în toate manifestările ei, pentru încălcarea legislației privind accesul la informații și depunere a petițiilor, pentru activitatea publică, ce are un impact negativ asupra minorilor, pentru escrocheriile în sport, meciuri trucate și pariuri aranjate etc.
„În prezent, poate fi amendată, practic, orice persoană sau întreprindere, care au o activitate, menționează unul dintre experții NOI.md. Cauza și motivul pot fi găsite, or pentru aceasta există toate instrumentele, care se află în mîinile statului. Și deseori, e greu să-l acuzi pe contravenient de ceva, deoarece normele importate și realitatea nu se intersectează.
Dar oare poate fi considerat drept pedeapsă sistemul de amenzi din Moldova? Puțin probabil, deoarece acesta este apriori selectiv – nu sînt pedepsiți toți acei, care au încălcat (atunci ar trebui amendați aproape toți), ci doar acei stabiliți drept contravenienți. Adică, organelor constatatoare li se oferă planul de colectare a banilor de pe „sectorul” de care răspund. Iar în prezent, în condițiile unui deficit bugetar cronic, autoritățile nu s-au gîndit mult la alegerea unor metode mai mult sau mai puțin acceptabile pentru suplinirea lui”.
mai bine ar mari considerabil amenzile pentru tradare de stat adica propaganda si alte actiuni ce reflecta lichidarea Republicii Moldova ca stat (adica unirea cu romenia hi hi hi) ...sa vezi 'frate" ce sume mari ar veni yn bugetul tarii
NONSENS... за несоблюдение принципов обеспечения равенства ----за публичную деятельность, оказывающую негативное влияние на несовершеннолетних asa legi au inventat 'FRATII" tai mai "frate" UNU au legalizat homofilia (lesbi) si yn acelash timp o sanctioneaza
Sa nu mai fie agentii economici asa de destepti! Stim tare bine ca le place sa-si ascunda veniturile ca sa nu plateasca impozite. Dar daca nimeni no sa plateasca impozite, pe ce baza o sa functioneze statul? Nu v-ati intrebat?
Creșterea amenzilor mai prevede și responsabilizarea celor care sunt potențialii contravenționiști, de aceea amenzile la sigur pot fi mărite, mai ales că amenzile actuale nu mai au efect, și mulți pur și simplu încălcă, știind că amenda nu e mare.
pentru ce trebuie de platit daca cei care fura li se arata cu degetul, iar cel care vrea sa dezvolte afacerea este curatit de bani. oare nu li este rusine ca nu fac nimic dar primesc salarii si niste pensii ca 5-6 pensionari. Unicul lucru este sai dam jos de la treuca , iar daca nu vor de asezat in puscarie pentru genotidul fata de poporul moldav. Numai ca avem politiceni niste fricosi de ce nu recunosc ca ei au exilat peste un milion de oameni peste hotare. Dar voi toti bateti din palme rusine sa va fie. daca nu vor exista contribuabilul atunci sistema bugetara va ramine fara salarii. Cine va aplica amenzile, oare.
будут наполнять не бюджет а свои карманы этими штрафами. друзья, это же праздник для дорожной полиции!!! их такса напрямую зависит от размера штрафа!!!
основная боязнь критиков этих мер является порядок. они понимают что при реформах или при присоединении к Ромынии дисциплина и законность будут обязательны. а при вхождении в азиатский союз можно будет свинячить по прежнему. поэтому по отношению к реформам можно определить политическую направленность индивида: если за бардак и грязь-это азиатский союз, если за порядок это молдован, желающий себе и стране лучшей жизни.
"В 2003-2015 гг. уровень среднегодовой инфляции превысил 8,6%, а общий рост инфляции за эти годы составил не менее 290%",- вот, где можно узнать реальные цифры инфляции!А на публику:"В Багдаде все спокойно!"
437-му! для того что бы штрафы взымались правильно и сбор попадал в казну, необходимо в первую очередь иметь ответственных людей. На сегодняшний день это будут те же люди, которые "собирали к себе в карман" и были неприкасаемые. А народ у нас простой, не будет что то доказывать а просто "поделится без квитанции". 437! ты бы поменял свой ник на "т больше подойдет . причем здесь Евросоюз или Азиатский союз? в Румынии полный порядок? А может попробовать что то сделать своими руками ? хоть что то для своего народа и для своей страны? А контролировать будет кто? та честная прокурорша из Страшенского детского садика? или те кто рядом с ней?
Adăuga comentariu