În comunicatul emis de Consiliul Europei cu această ocazie se spune că atît Comisia de la Veneția, cît și ODIHR au apreciat pozitiv că proiectul de lege conține definiții mai clare privind „campania electorală” și se pronunță mai clar asupra calendarului de desfășurare a turului doi al campaniei; conține dispoziții suplimentare care vizează prevenirea utilizării incorecte a resurselor administrative; extinde diapazonul de sancțiuni care ar putea fi aplicate pentru încălcarea regulilor privind derularea campaniei; dă o definiție largă persoanelor îndreptățite să depună plîngeri sau contestații, precum și noțiunii de acte contestabile; dar și ce înseamnă termenele rezonabil scurte, în special pentru reclamații și contestații.
Totodată, OSCE/ODIHR și Comisia de la Veneția, în scopul corelării în continuare a proiectului de lege la angajamentele internaționale, standardele și angajamentele privind drepturile omului, au recomandat ca restricțiile referitor la libertatea de exprimare - în ceea ce privește participarea la campanie, discursul de ură și instigarea la discriminare - să fie redactate și interpretate în conformitate cu dreptul constituțional și internațional privind drepturile omului; să fie prevăzut un mecanism de aplicare eficient pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a resurselor administrative; să fie asigurat accesul observatorilor la toate etapele procesului electoral, să fie prevăzute sancțiuni pentru observatorii electorali și mass-media, care ar trebui să respecte principiile proporționalității și egalității și să fie supuse controlului judiciar efectiv.
De asemenea, experții europeni au indicat că trebuie respectat și principiul stabilității dreptului electoral și au notificat că avizul în cauză a fost pregătit ca parte a Parteneriatului pentru o bună guvernare, cofinanțat de Uniunea Europeană și Consiliul Europei, prin Mecanismul de răspuns rapid, (QRM), se arată în comunicatul CoE.
Adăuga comentariu