Această opinie este exprimată de către experți, comentînd știrea despre faptul că, Consiliul Concurenței a lichidat "cel mai mare cartel" descoperit vreodată și i-a aplicate cele mai mare amendă administrativă din istoria acestei instituții, precum și din istoria Republicii Moldova, transmite Noi.md.
În special, după cum a declarat șeful Direcției Politici, Protocol și Relații Externe a Consiliului Concurenței, Evghenii Cuzmolici, Consiliul Concurenței a amendat CI Agrostoc, SRL Diazchim, SRL Bioprotect și SA Fertilitate Chișinău, în sumă de 91 milioane 94 mii lei pentru participarea la înțelegeri de cartel care vizează stabilirea prețurilor de vînzare a produselor de uz fitosanitar și a fertilizanților de marca Bayer și Belchim." În rezultatul investigației, inițiată de Consiliului Concurenței pe 16.07.2020, au fost acumulate probe directe care dovedesc cu certitudine comunicarea între întreprinderi prin care se fixează prețurile și unele condiții de tranzacționare a produselor de uz fitosanitar către întreprinderile agricole de pe teritoriul Republicii Moldova.
Consiliul Concurenței a declarat că, ca rezultat al acestor înțelegeri de cartel, Consiliul Concurenței a constatat că prețurile la produsele similare vîndute pe teritoriul României și Ukrainei sunt cu aproximativ 28% mai mici decît în Republica Moldova”, a spus reprezentantul Consiliului Concurenței.
Valoarea prejudiciului adus consumatorilor, potrivit experților Consiliului Concurenței, este de circa 190 de milioane de lei.
Cu toate acestea, experții menționează că valoarea amenzilor aplicate firmelor acuzate de înțelegeri de cartel este exagerată și poate falimenta aceste companii. Producătorii agricoli și consumatorii din Moldova vor suferi și mai mult din cauza problemelor cu privire la aprovizionarea cu produse fitosanitare și îngrășăminte și cu incapacitatea de a cultiva o recoltă bună.
Se știe că mulți producători străini mari pot stabili diferite prețuri la produsele lor, ținînd cont de volumul pieței unei sau altei țări, oferind reduceri maxime pentru volume mai mari de livrări. Ei luptă pentru piețele țărilor mari, reducînd adesea prețul la minimum, cîștigând din contul cifrei de afaceri, a volumelor mari de vînzări. Și în acest sens, prețurile pe piața mică a Moldovei, unde se fabrică puține produse proprii, iar dorința de a cuceri această piață din partea marilor corporații nu este la fel de mare ca în cazul țărilor vecine, mai mari, pot fi diferite în direcția creșterii.
Adăuga comentariu