Vineri, Republica Moldova a prelungit starea de urgență în sănătate publică pînă pe 31 august, astfel moldovenii sînt îndemnați să respecte un șir de reguli și restricții. Mai jos găsiți principalele dispoziții ale Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică:
Persoanele fizice şi persoanele juridice, care efectuează activităţi de transport feroviar şi rutier de persoane în trafic local, municipal/raional/interraional, internaţional cît şi activităţile conexe (gări auto/feroviare, staţii de testare auto,etc.,) vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri de prevenire şi control a infecţiei COVID - 19:
Unităţile comerciale cu amănuntul vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri:
Persoanele care traversează frontiera de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova vor completa, în mod obligatoriu fişa epidemiologică, precum şi vor semna declaraţia pe propria răspundere de a respecta regimul de autoizolare o perioada de 14 (paisprezece) zile în locurile determinate.
5 reguli pentru organizarea antrenamentelor sportive pe timp de pandemie
Chiar dacă starea de urgență în sănătate publică a fost prelungită, cîteva restricții au fost anulate, unele referindu-se și la organizarea procesului de instruire şi de antrenament în spaţii închise, pentru probele sportive individuale, de echipă şi contact.
Oricum, resposabilii din domeniul sănătății amintesc și despre cîteva instrucţiune cu privire la măsurile de prevenire a răspîndirii infecţiei COVID-19.
Federaţiile Sportive Naţionale care organizează şi desfăşoară procesul de antrenament sînt în drept de a adapta instrucţiunile conform specificului activităţii şi ramurii de sport practicate, cu condiţia ca acestea nu contravin măsurilor de sănătate publică aprobate de către Comisia naţională extraordinară de sănătate publică .
Astfel, pentru diminuarea riscului de infecţie COVID-19, administratorul edificiului sportiv va asigura:
1.1. Informarea antrenorilor (personalului) şi a sportivilor privind recomandările autorităţii centrale de specialitate despre normele sanitar - epidemiologice aplicabile pentru reducerea răspîndirii infecţiei COVID-19, inclusiv prevederile prezentei instrucţiuni, după care vor semna declaraţia de asumare a răspunderii.
1.2. Pînă la organizarea antrenamentelor în spaţii închise se va efectua curăţenia generală şi dezinfecţia tuturor încăperilor, inclusiv birourile angajaţilor, vestiare, băi.
1.3. Evaluarea şi asigurarea funcţionalităţii sistemelor de aerisire şi ventilare a încăperilor.
1.4. Accesul persoanelor ce participă la procesul de instruire şi antrenament în spaţii închise se va efectua conform graficului şi programării prealabile, cu intrare eşalonată pentru a evita aglomeraţia şi a asigura păstrarea distanţa socială.
1.5. Se interzice accesul vizitatorilor în edificiul sportiv de tip închis. Excepţie constituie minorii care pot avea ca însoţitor o singură persoană adultă, care să-i conducă la sala de antrenament.
1.6. Admisiunea în vestiar/baie se va efectua în grupuri mici, în dependenţă de capacitatea edificiului sportiv ( 1 - 6 persoane), cu evitarea aglomeraţiei şi păstrarea distanţei sociale.
1.7. Plasarea recipientelor cu soluţii dezinfectante pentru mîini la intrarea în incinta entităţii sportive de tip închis, precum şi echiparea personalului angajat cu mănuşi, măşti, dezinfectaţi.
1.8. Afişarea la intrarea în instituţia sportivă a pliantelor informative cu privire la măsurile de igienă, graficul desfăşurării antrenamentelor, numărul maxim de participanţi la procesul de instruire şi antrenament (sportivi, antrenori, medici).
1.9. Desemnarea unei persoane responsabile de organizarea, coordonarea şi controlul aplicării prevederilor prezentei instrucţiuni.
1.10. Efectuarea triajului epidemiologie zilnic, cu includerea informaţiei în fişele personale pentru sportivi şi membrii Staff - ului (temperatură, simptome de tuse, dureri în gît, dificultăţi ale respiraţiei ş.a.).
1.11. Procesul de antrenament organizat în spaţii închise, va fi desfăşurat în edificiile sportive (săli de sport, centre sportive, terenuri de sport, bazine de înot) acreditate de către Ministerul Educaţiei, Culturii si Cercetării la solicitarea Federaţiilor Sportive Naţionale prin ordin intern al MECC
2. în cadrul fiecărei instituţii sportive:
2.1. Va fi stabilit graficul şi orarul organizării procesului de antrenament/instruire conform programării prealabile, precum şi lista personalului a cărei prezenţă este absolut necesară.
2.2. Fiecare sportiv va folosi doar obiecte personale (ex. prosop, sticlă de apă, echipament sportiv, etc.). Se interzice schimbul de obiecte personale.
2.3. Vor fi stabilite protocoale clare de curăţenie şi dezinfecţie, atît pe zonele şi locaţiile utilizate, cît şi pe materialele, echipamentul, inventarul folosit.
2.4. Elementele folosite de mai multe persoane (de ex. mînerele uşilor, balustradele, recepţia, podelele etc.) trebuie să fie dezinfectate periodic cu produse dezinfectante şi biocide autorizate în acest scop.
2.5. Toate materialele şi echipamentele sportive folosite trebuie dezinfectate riguros după fiecare antrenament desfăşurat.
2.6. Accesul persoanelor (sportivi, antrenori, medic, etc.) se permite în baza listei nominale aprobate de către Administrator .
2.7. Se interzice accesul persoanelor în edificiile sportive care au peste 63 de ani, precum şi a persoanelor cu boli cronice (boli respiratorii comice, diabet, boli cardiovasculare ş.a.) Prin excepţie, la solicitarea Federaţiei Sportive Naţionale se permite în componenţa membrilor Staff-ului, persoane care au vîrsta peste 63 de ani, cu semnarea declaraţiei de asumare a răspunderii.
2.8. Coordonarea administratorilor instituţiilor sportive de tip închis cu autorităţile de sănătate şi cele locale, astfel încît asigurarea sănătăţii tuturor participanţilor la activitatea sportivă, procesul competiţional să reprezinte obiectivul prioritar.
2.9. Asigurarea triajului observaţional zilnic la intrarea în edificiul sportiv. Nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, dureri în gît) şi febră mai mare de 37,3.
3. Procesul de instruire şi antrenament
3.1. Procesul de instruire şi antrenament va fi organizat strict conform graficului stabilit de către Federaţia Sportivă Naţională coordonat cu administratorul edificiului sportiv.
3.2. Se va permite organizarea concomitentă a 2 sau mai multe antrenamente sportive (inclusiv la ramuri diferite de sport) doar în cazul disponibilităţii mai multor săli de sport, terenuri sportive sau bazine de înot, în entitatea sportivă.
3.3. în incinta instituţiei sportive este interzisă vînzarea, oferirea gratuită sau regim de auto - deservire a băuturilor/gustărilor/energizant/cocktail.
3.4. Pentru probele sportive de echipă număml persoanelor ce vor participa la procesul de instruire/antrenament va fi limitat, în funcţie de capacitatea/suprafaţa sălii, 7 m2 pentru o persoană (inclusiv antrenor/instructor, medic, etc.)
3.5. Dacă entitatea sportivă nu poate îndeplini cumulativ condiţiile prezentei instrucţiuni cu privire la reluarea procesului de instruire şi antrenament în spaţii închise, în acest caz reluarea procesului de antrenament va fi interzis.
4. Desfăşurarea procesului de instruire şi antrenament la probele sportive de contact
4.1. În primele 2 săptămîni de reluare a antrenamentelor se va omite maxim posibil contactul fizic, practicîndu-se exerciţii de gimnastică şi relaxare, exerciţii cu propria greutate, exerciţii de tehnică şi tactică individuală, exerciţii de forţă, execuţia tehnică/tactică de tip box de umbră, cruce alergare, lupta cu manechine, execuţia proiectărilor cu banda elastică/cauciuc, etc.
4.2. Participanţii la procesul de instruire şi antrenament pot fi divizaţi în grupuri, un grup de sportivi să efectueze pregătirea fizică generală, iar alt grup pregătirea fizică specială.
5. Pentru acreditarea edificiului sportiv de către Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării privind reluarea procesului de antrenament în spaţii închise, Federaţia Sportivă Naţională urmează să prezinte :
5.1. Declaraţia de asumare a răspunderii de respectare a normelor sanitar - epidemiologice de prevenire a infectării COVID - 19 şi a prezentei Instrucţiuni;
5.2. Lista sportivilor şi a Staff - ului care participă la organizarea şi desfăşurarea antrenamentelor în spaţii închise.
De la 1 august, concertele în aer liber vor fi permise, dar cu anumite condiții:
De la 1 august, instituţiile teatral-concertistice şi de cinema din țară vor avea voie să organizeze evenimente sau acţiuni culturale, în aer liber, însă vor fi obligați să respecte o serie de măsuri de precauţie întru evitarea îmbolnăvirii şi limitarea răspîndirii infecţiei cu COVID-19.
Înaintea organizării unui spectacol, instituţiile teatral-concertistice şi de cinema trebuie să solicite acreditare din partea Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării a evenimentelor/acţiunilor culturale în aer liber.
Asumarea riscurilor ce revin în urma participării la un eveniment se face de către toţi participanţii: spectator, artist, furnizor de servicii sau lucrător.
La eveniment nu vor participa mai mult de 50 de persoane, iar spațiul va trebui să fie amenajat astfel încît să permită menţinerea distanţei fizice de 1 metru între persoane, excepţie făcînd membrii aceleaşi familii şi/sau grupuri de pînă la 3 persoane.
Printre regulile impuse se numără:
În cazul în care spaţiul va dispune de scaune, acestea vor fi poziţionate de către organizator la o distanţă de 1 metru între ele. în cazul în care spaţiul nu dispune de scaune, iar publicul vine cu propriile pături sau perne, organizatorul va marca solul astfel încît să creeze spaţii care să respecte distanţarea socială pentru fiecare persoană, precum şi spaţii mai mari pentru familii şi/sau grupuri de pînă la 3 persoane.
Dezinfectarea tuturor scaunelor va avea loc după şi/sau înaintea fiecărui eveniment. Obligatorie va fi și asigurarea cu personal de curăţenie, instruit profesional, într-un număr suficient. La fel, este necesară și asigurarea cu personal de suport, instruit profesional pentru evitarea aglomeraţiilor în timpul evenimentului.
Scena va avea o dimensiune suficient de mare pentru ca actul artistic să se desfăşoare în condiţii de siguranţă şi distanţarea socială să poată fi respectată.
Persoanele care organizează şi coordonează fiecare eveniment (de exemplu, organizator, director, director tehnic etc.) sînt responsabile de verificarea modalităţii de implementare a acestor măsuri obligatorii, în vederea reducerii riscului de infecţie.
Măsuri care privesc prestaţii artistice, unde este aplicabil:
Acreditarea de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a evenimentelor/actiunilor culturale desfăşurate în aer liber de către instituţiile teatral-concertistice si de cinema se efectuează în baza unui demers înaintat la minister cu minimum 2 săptămîni înainte de desfăşurarea acestora.
Demersul se depune exclusiv în format electronic la adresa [email protected] şi va include în mod obligatoriu Regulamentul evenimentului pentru care se solicită acreditarea.
Nu pot fi acreditate evenimentele/acţiunile culturale care nu includ în Regulament menţiuni exprese legate de măsurile de respectare normelor de sănătate publică.
Respectarea Regulamentului evenimentului va fi asigurată de către organizatori.
Organizatorii vor informa în mod obligatoriu organele de respectare a ordinii publice despre data, ora şi locul desfăşurării evenimentului şi la solicitare, le vor prezenta acestora scrisoarea de acreditare de la minister.
Ce trebuie să știi dacă organizezi o petrecere în această perioadă
Starea de urgență în sănătate publică a fost prelungită pînă pe data de 31 august curent. Chiar și așa, sînt permise evenimentele festive la care pot participa cel mult 50 de persoane, dar cu respectarea strictă a cîtorva măsuri impuse de autorități.
Astfel, dacă organizați sau găzduiți un eveniment în unităţile de alimentaţie publică, trebuie să îndepliniți următoarele instrucțiuni:
La fel, merită să știm că se va admite deservirea la mese a maximum 6 persoane, cu asigurarea respectării distanţei fizice de 1,5 metri între persoane şi de 2 metri între mese.
Totodată, se permite muzica de ambianţă, inclusiv cu participarea interpreţilor, cu respectarea măsurilor de protecţie individuală, dar se interzic jocurile de divertisment şi dansurile. Iar comanditarul va prezenta, pînă la desfăşurarea evenimentului, lista de evidenţă epidemiologică, completată de fiecare oaspete.
Administraţia instituţiei de alimentaţie publică va asigura admiterea la eveniment a invitaţilor conform listei de evidenţă epidemiologică.
Noul an școlar, pe drum: În ce condiții se vor desfășura lecțiile?
Sîntem pe ultima sută de metri pînă a saluta noul an școlar. Nu se știe deocamdată în ce format se vor desfășura orele de curs, însă autoritățile au venit cu un set de instrucțiuni, care vor trebui să fie implementate chiar de la 1 septembrie.
Pînă la redeschiderea instituţiei (sau grupelor de educaţie timpurie) şi reluarea activităţii acesteia, APL/fondatorul privat împreună cu directorul vor evalua toate oportunităţile şi riscurile potenţiale privind redeschiderea instituţiei şi vor asigura buna funcţionalitate a acesteia în condiţiile pandemiei Covid-19, prin:
In funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice şi adaptarea restricţiilor legate de aceasta în localitatea concretă, deschiderea grupelor se va putea realiza eşalonat, gradual cu un număr redus de copii - cîte 7-8 copii de 2-4 ani şi cîte 10-12 copii de 4-6(7) ani, în funcţie de suprafaţa din grupă, dar nu mai mică de 4 m2 pentru 1 copil. Aceasta este necesar pentru a evita aglomeraţia şi pentru ca să se poată face mai uşor managementul grupei de copii privind păstrarea, pe cît e posibil, a distanţei sociale (ca regulă, copiii mici au tendinţa de a se aduna grămadă).
La etapa iniţială, după redeschiderea instituţiei de educaţie timpurie, grupele se vor completa cu copii de 4-6(7). Pe măsură ce situaţia epidemiologică din comunitate se va îmbunătăţi, vor putea fi admişi şi copii de 2-4 ani.
La decizia comună a APL/fondatorului privat şi administraţiei instituţiei şi în funcţie de condiţiile concrete şi situaţia familiilor (gradul de implicare în muncă), frecventarea de către copii a instituţiei poate fi eşalonată pe ture, pe parcursul zilei (ex.,de dimineaţă - jumătate din copiii din grupă, după amiază - altă jumătate din copii) sau a săptămînii (ex., în zilele pare - un grup de 10-12 copii, în zilele impare - celălalt grup de 10-12 copii), sau 10-12 copii cîte 2 săptămîni consecutiv şi alţi 10-12 copii - alte 2 săptămîni consecutiv.
La grupa de copii vor activa concomitent cîte 1 educator per 4-5/6 copii (adică 2 educatori per grupa de 10-12 copii şi 1 asistent de educator) - pentru toată perioada cît persistă pericolul de infectare cu Covid-19.
APL/fondatorul privat este în drept să decidă politica de înmatriculare a copiilor şi completarea grupelor. Se va asigura, cu preponderenţă, accesul copiilor, ambii sau unicul părinte ai cărora sunt angajaţi şi prezintă dovada prezenţei fizice la serviciu (cu accent pe lucrătorii medicali, poliţişti, educatori/ personalul din IET), a copiilor din familiile cele mai dezavantajate (ex., cu 2-3 şi mai mulţi copii, cu dizabilitate/CES etc.) cel puţin pentru o primă perioadă, în funcţie de îmbunătăţirea situaţiei epidemiologice si de recomandările Ministerului Sănătăţii, Muncii si Protecţiei Sociale.
La înscrierea în grupele de copii, părinţii vor semna o declaraţie pe proprie răspundere privind prezentarea certificatului medical al copilului, cu toate vaccinurile administrate şi morbidităţile copilului din momentul frecventării de către acesta a grădiniţei.
Pentru toată perioada cît persistă pericolul de infectare cu Covid-19 APL/ fondatorul privat şi administraţia instituţiei de educaţie timpurie va stabili un program redus de activitate al IET, nu mai mare de 7-9 ore, cu aflarea copiilor în instituţie nu mai mult de 5-7 ore, pentru a minimaliza riscurile pentru copii, dar şi pentru a avea timp de curăţenie, aerisire/ventilare şi dezinfectare a terenului, spaţiilor, suprafeţelor, inventarului, jucăriilor şi materialelor didactice. Părinţilor li se va recomanda, după posibilitate, să ia copilul acasă mai devreme.
Pentru asigurarea funcţionării în siguranţă a instituţiei de educaţie timpurie şi a controlului infecţiei Covid-19, APL/fondatorul privat şi administraţia instituţiei va întreprinde următoarele:
În funcţie de vîrsta copiilor, se vor încuraja măsuri/abordări didactice care să formeze deprinderi igienice optimale la copii, bazate pe Joc şi pe conştientizare, cu o atenţie la sănătatea mintală a copiilor în contextul specific pandemiei (anxietate sporită a părinţilor şi copiilor, restricţii la joacă etc.).
Se interzice organizarea activităţilor festive (matinee, zile de naşteri), a activităţilor extraşcolare (excursii, marşuri turistice, concursuri cu participarea copiilor din alte grupe/ instituţii educaţionale sau a părinţilor/reprezentanţilor legali ai copilului), a adunărilor de părinţi sau a activităţilor metodice (seminare, ateliere de lucru etc.) cu participarea specialiştilor din afara instituţiei.
Rolurile şi responsabilităţile actorilor implicaţi - APL/fondator privat, director, cadre didactice, nedidactice, personal auxiliar, precum şi ale părinţilor - vor fi detaliat explicite şi vor fi aduse la cunoştinţa acestora, pentru a permite o pregătire adecvată situaţiei şi o conştientizare a responsabilităţii personale (şi instituţionale) la redeschidere.
APL/ fondatorul privat de comun cu administraţia instituţiei vor informa şi instrui personalul, părinţii, agenţii economici referitor la măsurile de sănătate publică adoptate pentru prevenirea infecţiei Covid-19 în instituţia de educaţie timpurie prin afişarea materialelor informative, care promovează regulile de igienă şi distanţare socială, prin sesiuni de informare/ instruire (online) cu solicitarea de a coopera şi de a contribui activ la punerea în aplicare a măsurilor nenegociabile, inclusiv igiena corespunzătoare şi frecventă a mîinilor, igiena respiratorie, purtarea măştii, păstrarea distanţei fizice/sociale, cunoaşterea simptomelor COVID-19 şi ce trebuie să se întreprindă dacă un copil sau un adult prezintă semne de boală etc.
Structurile teritoriale ANSP şi ANSA vor asigura monitorizarea respectării măsurilor stipulate în prezenta Instrucţiune.
În situaţia nerespectării prevederilor prezentei Instrucţiunii de către toţi actorii implicaţi (APL, administraţia instituţiei, personalul şi părinţii) şi a nedeclarării cazului/ cazurilor de infectare sau de contactare cu persoane diagnosticate pozitiv cu COVID-19 în rîndul copiilor şi al personalului, activitatea instituţiei de educaţie timpurie se sistează.
Prevederile prezentei Instrucţiuni sunt obligatorii pentru toate instituţiile care oferă servicii de educaţie timpurie - publice şi private.
Adăuga comentariu