Biroul Național de Statistică (BNS) propune măsuri mai drastice pentru neprezentarea datelor statistice, care vor asigura buna funcționare a sistemului statisticii oficiale în conformitate cu prevederile Legii cu privire la statistica oficială și a angajamentelor asumate fâță de organizațiile internaționale.
În prezent, în conformitate cu prevederile art.330 din Codul contravențional, neprezentarea la timp organelor abilitate a datelor statistice sau comunicarea de date statistice eronate ori în volum incomplet se sancţionează cu amendă de la 20 la 70 de unităţi convenţionale.
În pofida acestui fapt, conform BNS, se atestă o iresponsabilitate din partea respondenților, cu privire la necesitatea prezentării datelor statistice către organele abilitate, fapt ce afectează funcționarea adecvată a sistemului unic al statisticii oficiale.
Pentru atenuarea situației, BNS propune majorarea sancțiunilor pînă la 70-100 de unități convenționale aplicate persoanei fizice, 150-200 de unități convenționale aplicate persoanei cu funcție de răspundere și 300-400 de unități convenționale aplicate persoanei juridice. În viziunea conducerii BNS, aceste amenzi au drept scop de a spori responsabilitatea respondenților pentru prezentarea datelor statistice și de a asigura buna funcționare a sistemului statisticii oficiale în conformitate cu prevederile Legii cu privire la statistica oficială și a angajamentelor asumate față de organizațiile internaționale.
Achitarea amenzii nu va scuti contravenientul de prezentarea datelor statistice corecte, în volum complet și în termenul stabilit.
Concomitent, se propune ca contravențiile să fie examinate de Biroul Național de Statistică. Acest drept îl vor avea conducerea BNS și șefii organelor teritoriale de statistică față de respondenți care nu prezintă date individuale sau agregate în scopuri statistice sau prezintă date eronate ori în volum incomplet.
Potrivit unor date incomplete, trimestrial și/sau anual nu prezintă formularele statistice cca 30% dintre agenții economici activi, adică cca 30-40 de mii de agenți economici. Și în acest caz doar suma amenzilor responsabililor și a persoanelor juridice vor constitui anual cca 0,9 – 1,1 mld. lei. O parte din care se vor transfera la buget, iar altă parte în contul BNS, în calitate de plată pentru servicii. Și această sumă considerabilă va fi doar de la neprezentarea unei singure dări de seamă statistice. Pe cînd, în medie, fiecare agent economic este obligat să prezinte anual cca 20 de statistici. Deci și suma amenzilor, respectiv, poate fi de cca 20 mld. lei/an.
Însă despre aceasta BNS nu explică nimic în Nota sa explicativă.
20 за год? 5 за каждый квартал! 2 ежемесячно! а годовых дополнительно так штук 5-10! и все одно и тоже. там плюс циферка, так минус! нельзя объединить?
20 млрд??? есть ли вообще такие деньги. Если думать так как автор, то можно и триллионы собирать. Только нет таких денег даже если всех вытрясти. Еще одна зацепка для коррупционных схем.
Может им лучше собирать отчеты с тех кто стоит по базарам и торгует вдоль трасы?Или они вместо отчетов наконец займутся реально ростом экономики и развитием предпринимателей?И так уже работать некому-тэць песте хотаре!Скоро останутся в стране одни чиновники и будут штрафовать друг друга.
А я уверен, что если бы бюро статистики создало бы такие условия как налоговая инспекция, чтобы можно было сдавать отчет из офиса, с компьютера, то количества не сдающих уменьшилось бы в разы.
Probail ca problema trebuie abordata in comlexitatea ei deplina. Nu e vorba dooar de neprezentarea unor date statistice. E vorba de comiterea unui neadevar prin omisiune sau tacere. In cele de urma totul poate fi calificat ca comiterea unui act de tainuire/mintire etc La justitie pentru acesta sunt prevazute alte sanctiuni, daca cineva tainuieste adevarul in fata instantei. Deaceea legea ar trebui s[ fie numita Legea privind combaterea minciunii si neadevarului in actele oficiale ;i in publicatiile, luarile de cuvind publice. Atunci probabil ca MULTI se vor gandi cand vor pune maina pe toc sau deschide gura la un microfon public. Restul se poate discuta/examina cu tittul de convorbiri private sau care au dreptul la confidentialitate, dupa cum discuta juratii sau medicii. Principalul este ca publicului sa fie oferita la TIMP o informatie bine argumentata
Cum considerați : Stabilirea supremației legilor si a altor documente ael EU asupra legislatiei interne a Republicii Moldova es refera al problema privind caracterul suveran si independent al statului moldovenese?
Adăuga comentariu