X 
Transnistria stiri: 1406
Preşedintele stiri: 4068

Miliarde furate sau ale cui interesele serveşte statul?

26 feb. 2014,, 12:40   Societate
3380 0
Foto: jurnal.md
„Prin intermediul legislaţiei în domeniul asigurărilor auto, statul favorizează obţinerea supraprofitului de către unele figuri odioase, în detrimentul cetăţenilor simpli, şi, în esenţă, în propriul detriment”, a comentat pentru NOI.md expertul economic de la IDIS „Viitorul”, Gheorghe Costandachi, datele Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare despre rezultatele activităţii companiilor de asigurări în anul 2013.

În opinia expertului, trebuie să acordăm o atenţie sporită cifrei de 1 miliarde 200 milioane de lei, ce constituie veniturile asigurătorilor. Deşi organele antimonopoliste nu ar trebui să fie indiferente faţă de monopolizarea pieţei de către cinci firme ce aparţin lui Plahotniuc, Platon şi Şor. Trebuie studiată şi formula de calcul a preţului la Carte Verde, de exemplu, care este majorat artificial şi neîntemeiat, faţă de preţul produsului similar din ţările europene. De asemenea, şi activitatea Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA), care reprezintă un produs al înţelegerii de cartel.

„Astfel de factori ca devalorizarea leului şi creşterea anuală a parcului de maşini din ţară (plus 30 de mii de unităţi de transport doar în anul trecut), precum şi posibila anulare a vizelor pentru cetăţenii Moldovei, vor conduce doar la majorarea profitului acestor companii de asigurări. Însă dacă examinăm problema privind profitabilitatea, respectiv, a bugetului de stat, pe termen lung, atunci aici apar dubii”, consideră Gheorghe Costandachi.

„Reducerea faţă de anul precedent cu 12% a compensaţiilor la Carte Verde” şi cu 3% a despăgubirilor pentru asigurarea răspunderii civile auto a proprietarului automobilului trebuie să determine Guvernul să efectueze o analiză serioasă în acest domeniu şi să revizuiască accentele în domeniul asigurărilor, susţine expertul. În ce privește prima problemă totul e clar: înăsprirea pedepselor pentru încălcarea regulilor de circulaţie în ţările europene a condus la reducerea numărului accidentelor rutiere grave, de aici rezultă şi economia pentru compensaţiile achitate. Mai adăugaţi aici şi promovarea de către persoanele menţionate şi adoptarea de către Guvern a unor modificări în legislaţie care au permis micşorarea mărimii compensaţiilor şi totul devine clar. Iar a doua problemă e mai complicată. Practica arată că victimele accidentelor rutiere pur şi simplu renunţă la despăgubirile legale. Cauza e simplă – mărimile mizere ale despăgubirilor şi procedura anevoioasă de obţinere a acestora (aprobate prin aceleaşi acte normative). Colectarea unui număr mare de certificate, umblatul pe la judecătorii şi altă agitaţie în lupta pentru obţinerea compensaţiei nu justifică timpul pierdut.”

„Şi încă un aspect: obligîndu-i pe proprietari să-şi asigure automobilele şi să procure Carte Verde pentru călătoriile peste hotare, statul nu se preocupă de asigurarea proprietăţii, de exemplu, a imobilului, a vieţii, practic, s-a detaşat de la activităţile de convingere a agricultorilor de a-şi asigura recolta de anomaliile climaterice, fapt foarte actual pentru zona noastră de risc în agricultură. De aici şi concluzia amară: în domeniul asigurărilor, statul execută comanda cîtorva oligarhi, în detrimentul propriului popor”, a conchis Constandachi.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?