Transnistria stiri: 1449
Preşedintele stiri: 4076

Moldova ar putea aplica TVA la importul de autoturisme

18 feb. 2014,, 14:13   Societate
5792 0
Foto: privesc.eu
Pe ultima sută de metri a sesiunii de toamnă-iarnă, Parlamentul a operat modificări în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2014 şi a redus cu 43% accizele aplicate la importul autoturismelor cu capacitate cilindrică a motorului mare, aşa- numitele "maşini de lux". Modificările respective, adoptate fără avizul Guvernului, au fost atacate de către deputaţii liberali la Curtea Constituţională, care vineri, 14 februarie, le-a declarat drept neconstituţionale. În cadrul unui interviu acordat agenţiei "Infotag", viceministrul Finanţelor Victor Barbăneagră a relatat cui i-a aparţinut ideea privind reducerea accizelor şi ce acţiuni vor fi întreprinse în continuare după ce modificările Parlamentului au fost declarate neconstituţionale.

Partea I

"Infotag": Domnule Barbăneagră, cui aparţine iniţiativa de micşorare a accizelor la importul autoturismelor cu capacitate cilindrică a motorului mare şi care este opinia Ministerului faţă de această iniţiativă, ţinînd cont de faptul că în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2014 Guvernul a venit cu alte propuneri?

Victor Barbăneagră: Într-adevăr, Guvernul a propus ca acciza pentru importul tuturor autoturismelor cu capacitatea cilindrică a motorului de pînă la 2500 cm3 diesel şi de pînă la 3000 cm3 benzină să fie ajustată la rata prognozată a inflaţiei pentru anul 2014 (4,2%), în acest caz fiind vorba de o majorare nesemnificativă a accizei.

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică a motorului mare – pentru cele cu motoare diesel mai mare de 2500 cm3 şi benzină mai mare de 3000 cm3, Guvernul a propus ca acciza să fie menţinută la acelaşi nivel – de 3,50 euro pentru un cm3. Ultima majorare semnificativă a acestei accize a fost operată în anul 2010: de la 1,75 euro la 3,50 euro pentru un cm3.

În Parlament, în a doua lectură, ca urmare a unui amendament venit din partea deputaţilor, proiectul Guvernului a fost modificat, iar valoarea accizei pentru astfel de autoturisme a fost micşorată de la 3,50 euro la 2,00 euro pentru un cm3. Deputaţii au argumentat că micşorarea accizei va contribui la majorarea încasărilor la buget. Şi atîta timp cît nu este vorba de pierderi la buget, ci dimpotrivă, de creşteri ale veniturilor, Ministerul Finanţelor nu vede o problemă în această diminuare.

"I": Care au fost argumentele forte ale deputaţilor pentru a recurge la aceste modificări în sensul diminuării valorii accizei, în condiţiile în care, de regulă, se obişnuieşte majorarea acesteia?

V.B.: Primul şi cel mai important argument al deputaţilor a fost majorarea veniturilor la buget. Ar părea paradoxal că, deşi acciza scade, încasările cresc. Acest lucru se explică prin faptul că în calculele lor deputaţii s-au bazat pe considerentul că, odată cu micşorarea accizei, va creşte numărul acestor categorii de autoturisme importate.

De exemplu, pentru anul 2014, Ministerul Finanţelor a planificat încasări de la importul a 500 de autoturisme cu capacitatea motorului mare, în mărime de 97 de milioane de lei, ținînd cont de valoarea accizei de 3,50 euro pentru un cm3. După modificarea efectuată de deputaţi s-a estimat că încasările din acciza de la astfel de autoturisme vor creşte suplimentar cu 11 milioane de lei. Adică acestea vor constitui cel puţin 108 milioane de lei, datorită faptului că, în rezultatul diminuării accizei, va creşte numărul de autoturisme importate de la 528 în 2013 la 1000 în 2014. Parlamentul consideră că dacă în anul 2010, cînd valoarea accizei era de 3,50 euro pentru un cm3, a fost posibilă importarea a 1033 de autoturisme, atunci în 2014, cu valoarea accizei de 2,00 euro, obiectivul de a importa 1000 de autoturisme ar fi şi mai realizabil.

De fapt, acum se întîmplă o situaţie paradoxală, cînd pentru un autoturism cu capacitatea motorului de 4,2 litri şi o vechime de nouă ani, de exemplu, se achită 15 mii de euro la procurare şi tot cam atît constituie şi acciza. Asta în condiţiile în care nu putem atribui maşina respectivă categoriei celor de lux.

Un alt argument important care nu poate fi trecut cu vederea este că, fiind introduse în ţară mai multe autoturisme, vor fi achitaţi mai mulţi bani şi pentru taxa rutieră, care se calculează tot în baza numărului de cm3. Respectiv, în rezultatul acestei micşorări a accizei, ar putea cîştiga şi societatea în general, pentru că, achitînd taxe în Fondul rutier, vom beneficia cu toţii de drumuri mai bune. De asemenea, putem presupune că vor fi încasări suplimentare de accize şi taxa pe valoarea adăugată în rezultatul consumului de combustibil, pentru că, evident, consumul acestor autoturisme este mai mare. În acelaşi timp, nu putem neglija faptul că ar putea fi şi un impact negativ asupra mediului.

"I": În presă au apărut mai multe informaţii potrivit cărora anumite forţe/cercuri interesate ar fi făcut lobby în vederea micşorării accizelor la automobilele de lux.

V.B.: Îmi vine greu să comentez aceste zvonuri, însă un lucru este cert – la Ministerul Finanţelor nimeni nu s-a adresat cu o astfel de iniţiativă şi nici în cadrul discuţiilor proiectului politicilor bugetar-fiscale pentru anul 2014 nu s-a discutat acest subiect.

"I": În ultimii ani numărul autoturismelor cu capacitate mare a motorului este în creştere sau descreştere?

V.B.: Din anul 2010, cînd acciza s-a majorat semnificativ, numărul acestor autoturisme a scăzut esenţial. Datele ne sînt furnizate de Serviciul Vamal, care înregistrează importul acestor autoturisme. De exemplu, dacă în anul 2010 au fost importate 1033 de autoturisme, în 2011 numărul acestora s-a diminuat pînă la 697, în 2012 – pînă la 495, iar în 2013 s-a constatat o uşoară creştere – 528 de autoturisme. Raportat la anul 2010, în 2013 descreşterea a fost de două ori.

Totodată, în ultimii ani se observă faptul că ponderea autoturismelor cu capacitate mare a motorului în volumul total al autoturismelor importate este în permanentă descreştere. Dacă în anul 2009, ponderea acestora era de 4,6%, atunci în anul 2013 aceasta a ajuns la 1,7%.

"I": Pe de altă parte, datele dealerilor arată că trendul la importul acestor autoturisme este în creştere.

V.B.: Depinde cu care dealeri se discută. Dacă se discută cu dealerii care vînd autoturisme noi, nu este exclus că se atestă o creştere. Dar datele cu care operăm noi se referă la toate categoriile de autoturisme cu capacitatea motorului mare, atît cele noi, cît şi cele la mîna a doua, care au vîrsta de pînă la 10 ani.

"I": Totuşi, fără a face referire la datele statistice, în ultimii ani cu ochiul liber se poate observa o mărire a numărului acestor autoturisme pe străzile capitalei.

V.B.: Ar trebui probabil să ne uităm şi la numerele de înregistrare cu care circulă autoturismele respective. O bună parte dintre ele au plăcuţe transnistrene, altele sînt cu numere înregistrate în diverse state europene, în special Bulgaria şi Lituania. Acum 1-2 ani numărul lor era mult mai mare, însă, după ce au fost operate modificări în legislaţie, posesorilor acestor autoturisme li s-au creat condiţii ca să le înregistreze în Moldova. Recunoaştem că au mai rămas astfel de unităţi de transport, iar prin modificările efectuate, parlamentarii au urmărit inclusiv scopul de a aduce în cîmpul legal şi aceste autoturisme.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?