X 
Transnistria stiri: 1408
Preşedintele stiri: 4073

Blocada contrabandei din Transnistria determină majorarea preţurilor la unele mărfuri în Moldova

5 iul. 2013,, 16:00   Societate
5674 0
Foto: gdb.rferl.org
După ce combaterea contrabandei în Transnistria s-a intensificat, de la sfîrşitul lunii iunie fluxul de produse alimentare relativ ieftine dinspre malul stîng al Nistrului spre cel drept s-a redus.

Potrivit agenţiei "Infotag", care citează articolul intitulat "Tiraspolul a închis "drumul vieţii", publicat în numărul de vineri al ziarului "Panorama", că "medicamente, tricotaje, produse din carne, carburanţi şi lubrifianţi sînt transportaţi lunar, legal şi semilegal, prin posturile din Zona de securitate de pe Nistru, dar şi pe cărări ascunse şi cu ajutorul plutelor, pe teritoriul de pe malul drept, controlat de Chişinău".

Conform datelor publicaţiei, volumul anual al mărfurilor introduse prin contrabandă în Moldova de pe malul drept constituie $2-3 mld. în termeni financiari.

Sursele ziarului asigură că interdicţia scoaterii ilegale a unor loturi cu ridicata din regiune "şi-a propus ca scop să submineze profitul companiei monopoliste căzute în dizgraţie "Şheriff", pentru că anume aceasta era considerată "regulatorul principal al livrărilor de mărfuri legale şi semilegale în Transnistria". Iar ocazia de a realiza acest lucru a apărut "cu ajutorul şefului vămii transnistrene, general-maiorul Ghenadi Kuzmiciov".

Ex-ministrul Afacerilor Interne a Republicii Moldova, Victor Catan, afirmă: "Faptul că la unele poziţii de mărfuri importurile neoficiale în autoproclamata rmn depăşesc cu sute de procente (!) necesităţile regiunii, este o dovadă elocventă că importurile introduse în Transnistria se comercializează undeva. Potrivit observaţiilor multianuale ale organelor de drept ale Republicii Moldova, o parte din "excedentele" de mărfuri din Moldova de pe malul stîng "se depun" pe pieţele şi magazinele de pe malul drept al Nistrului, iar o parte anumită, în special, ţigările şi alcoolul, intră prin tranzit în Uniunea Europeană".

Fostul premier al R.Moldova, Vasile Tarlev, a cărui opinie, de asemenea, este invocată în articol, susţine că "şi pe malul stîng, şi pe cel drept ale Nistrului există interes pentru existenţa comerţului subteran, care devine posibil datorită livrărilor din Transnistria".

"Să dea Domnul ca intensificarea controlului mărfurilor din Transnistria să conducă la legalizarea fluxurilor de mărfuri. "Dar judecînd după experienţa de mai mulţi ani, am foarte mari îndoieli în privinţa posibilităţii de sistare completă a contrabandei", a spus Tarlev.

Pe de altă parte, omul de afaceri din Rîbniţa, conducătorul clubului oamenilor de afaceri "Sodrujestvo", Victor Ivanes, consideră că "etichetarea regiunii transnistrene drept "bastion al contrabandiştilor", "gaură neagră" este neserioasă".

"Dacă privim harta, Transnistria este strînsă puternic de hotarele Moldovei şi Ucrainei şi nu are nici ieşire la mare, nici comunicaţie aviatică. Astfel, cei care acuză autorităţile transnistrene că ar favoriza contrabandiştii lansează automat aceste acuzaţii şi la adresa autorităţilor din Ucraina şi Moldova", le-a replicat Ivanes jurnaliştilor.

În acelaşi timp, sursele publicaţiei "Panorama" afirmă că "specificul contrabandei către Moldova de pe malul stîng al Nistrului şi din aceasta se explică tocmai prin caracterul relativ necontrolat al regiunii separatiste, dar şi proximitatea porturilor de la Marea Neagră de acesta".

"Anume din porturile ucrainene, de-a lungul anilor, "Sheriff", dar şi firmele din anturajul acestuia, au organizat fluxul de mărfuri de contrabandă ieftine. Anume pentru acest motiv teritoriul de după Nistru, controlat de administraţia de la Tiraspol, şi este considerat "gaură neagră" şi "depozit" pentru importurile legale şi ilegale. De aici fluxurile se redistribuie spre Moldova de pe malul drept al Nistrului şi spre Europa", se arată convinşi interlocutorii publicaţiei.

Ex-vicepremierul Republicii Moldova, ex-ministrul Economiei, Igor Dodon, afirmă că "structurile de forţă de pe ambele maluri ale Nistrului acoperă schemele de contrabandă în Moldova".

"Avînd în vedere valoarea adăugată înaltă a mărfurilor de contrabandă, aceasta semnifică posibilitatea de încasare a unui profit enorm, învingerea acestor scheme criminale este un lucru nu tocmai uşor. Pentru aceasta e nevoie de voinţă politică, iar aceasta, precum se ştie, deocamdată nu există la Chişinău", a argumentat Dodon.

Sursele publicaţiei mai constată că atît timp cît durează blocada fluxurilor de contrabandă, mulţi comercianţi care au transportat mărfuri de pe malul stîng "se gîndesc cum să recupereze deficitul de mărfuri pe malul drept al Nistrului, dar şi ce să facă cu preţurile".

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?