Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) menționează într-o adresare către Serviciul Vamal că punctele vamale dintre Republica Moldova și România sînt folosite nu doar de către operatorii de transport români și moldoveni, dar și de vehicule rutiere străine. E vorba, în special de cele ucrainene, care din cauza blocării porturilor ucrainene de la Marea Neagră, tranzitează teritoriul ţării noastre, fapt ce creează și mai mari probleme de congestiune la frontieră, transmite Noi.md cu referire la mold-street.com.
"Situația creată reprezintă un impediment grav în contextul efectuării eficiente și în termen a curselor de transport rutier de mărfuri în trafic internațional, impune cheltuieli suplimentare majore pentru operatorii de transport rutier, precum și pune în dificultate activitatea economică externă a țării", precizează AITA.Asociația AITA atrage și atenția şi la "lipsa condițiilor de staționare a vehiculelor rutiere în preajma posturilor vamale, care duce la nerespectarea unor condiții elementare de igienă, precum și la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a conducătorilor auto".
În consecinţă AITA invocă necesitatea identificării unor soluții imediate de fluidizare a traficului și îmbunătățire a condițiilor de traversare a frontierei moldo-române pentru operatorii de transport rutier de marfă, în special edificarea unor parcări speciale destinate staționării vehiculelor rutiere de mare tonaj în preajma punctelor de traversare a frontierei.
Totodată AITA se arată dispusă să contribuie financiar și tehnic la identificarea unei soluții de amenajare a unei parcări speciale, amplasate în zona punctului de traversare a frontierei LeușeniAlbița, fapt ce poate constitui un proiect pilot important și pentru testarea conceptului de rînd electronic.
Impact negativ asupra exporturilor de produse agricole
Printre cei mai afectaţi de aceste blocaje sînt exportatorii de produse agricole, care suportă costuri mari din acest motiv şi respectiv aceasta influențează negativ mecanismul de formare a prețurilor la produsele cerealiere.
Exportatorii au solicitat autorităţilor măsuri de fluidizare a traficului la posturile vamale și în portul Giurgiulești, dar şi reabilitarea infrastructurii rutiere din zona posturilor vamale, suplimentarea personalului vamal care efectuează activități de control, comunică Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare.
În cadrul unei ședințe extinse a autorităţilor cu exportatorii premierul Dorin Recean a invitat mediul de afaceri să formuleze viziuni strategice pe termen lung, să fie aproape de fermierii autohtoni pe fundalul consecințelor războiului brutal al Rusiei împotriva Ucrainei și să le înțeleagă necesitățile. În schimb vicepremierul Vladimir Bolea a vorbit despre importanța de a acționa în comun pentru eforturile sectorului privat și ale instituțiilor de stat pentru a exclude barierele administrative și solicitările nejustificate, în favoarea facilitării operațiunilor de export atât pe cale terestră, cît și pe cale maritimă.
„Agricultorii autohtoni sînt esența lanțului valoric și ei trebuie susținuți. Este momentul solidarizării cu producătorii locali, mai ales în acest cumul de crize la care este expusă țara noastră. Deseori, observăm că, relațiile dintre producători, procesatori și exportatori au o traiectorie antagonică, deși ar trebui să fie bazate pe parteneriat onest și sprijinirea intereselor reciproce”, a subliniat ministrul Bolea.
În context, reprezentanții Agenției Navale au declarat că urmează să fie aprobat un document care va facilita transmiterea electronică a informațiilor legate de obligațiile de raportare pentru navele care sosesc, staționează și care pleacă din porturile Republicii Moldova.
Adăuga comentariu