Pentru companiile aeriene, cel mai îngrijorător aspect al aterizării forțate a zborului Ryanair în Belarus este cît de ușor a fost făcut acest lucru, scrie unian.net
Reluarea călătoriilor internaționale pe fondul recuperării slabe după COVID-19 și așa era dificilă. Iar amenințarea cu o nouă eră în care statele vor deturna avioane, va face această sarcină și mai grea.
"Adevărul amar al evenimentelor din Belarus este că armata controlează cerul. Iar civilii sînt doar oaspeți. Dacă guvernele și forțele lor aeriene vor decide să încalce libertățile de care depinde mișcarea noastră, transportatorii nu vor potea face nimic pentru a le împiedica", scrie Bloomberg.Astfel de interceptări sînt de fapt un fenomen destul de frecvent. Avioanele de luptă NATO și Rusiei reacționează constant la încălcarea spațiului aerian al celuilalt. Numai în acest an mai mult de 60 de aeronave rusești au intrat ilegal în spațiul aerian al Alaska.
Zonele cu risc mai scăzut sînt Africa de Nord, Afganistan, Pakistan, Ucraina, Coreea de Nord, Rusia, Filipine, Venezuela și chiar Japonia, unde testele cu rachete ale Phenianului reprezintă o potențială amenințare. Cerul lumii nu este deschis. El seamănă mai mult cu jocul tetris, în care transportatorii trebuie să găsească rute sigure cu cele mai mici cheltuieli de combustibil.
Dar în trecut, situația era și mai gravă. Cîndva URSS și China au blocat aproape tot traficul de tranzit al companiilor aeriene străine. Pentru a zbura de la Londra la Tokyo, avioanele trebuiau să aterizeze în Anchorage pentru a se realimenta. Această rută este cu o treime mai lungă și mai puțin eficientă din punct de vedere al cheltuielilor de combustibil decît zborul direct prin Siberia. Încălcarea interdicțiilor putea avea consecințe mortale. În 1983, 269 de persoane aflate la bordul zborului 007 al Korean Air Lines și-au pierdut viața din cauza faptului că avionul a intrat în spațiul aerian sovietic. De aceea el a fost doborît.De aceea, evenimentele din Belarus agravează și mai mult perspectivele aviației, care speră să readucă zborurile internaționale la normal.
Dacă deturnările de avioane în stilul Belarusului vor deveni populare, așa cum au fost cîndva în anii 1970, cele mai pesimiste prognoze privind viitorul aviației ar putea fi prea fericite.
Adăuga comentariu