Potrivit portalului EastFruit, la fel ca și în timpul primei livrări, cel de-al doilea lot, livrat pe piaţa EAU, are un volum destul de modest şi include cîteva zeci de tone de mere de două soiuri – Gala şi Golden. Cu toate acestea, scopul celei de-a doua livrări este oarecum diferit de primul.
Astfel, prima livrare a reprezentat un test al abilității produselor de a ajunge în mod fizic la cumpărători în țările din Golful Persic. Experimentul a reprezentat un succes deplin – destinatarii și expeditorii au fost mulțumiți de starea foarte bună a fructelor ajunse la destinație.
Cea de-a doua livrare către Dubai este mai mult un experiment de marketing, o analiză a condițiilor pieței și o căutare a nișei proprii. Pentru agricultorii moldoveni, exportul pe piața din Orientul Mijlociu nu este o decizie motivată politic, ci doar o afacere care vizează profitul. Calculele teoretice arată că livrările către Dubai sînt profitabile. Cu toate acestea, în această privință, este necesar să se țină seama de faptul că acestea se efectuează în condiţiile CIF, tranzacția durează cel puțin o lună, achitarea pentru produsele livrate se va efectua cam în aceeași perioadă. Adică, riscurile comerciale sînt înalte. Fermierii moldoveni sînt mulțumiți că oferă pe piața din Orientul Mijlociu produse de o calitate pe potriva celei a produselor din Turcia sau Iran.Totuşi, ei trebuie să stabilească în mod clar cine le este, pe această piață, concurentul și în care perioade. Este necesar să se găsească „ferestre temporale" și nișe în care produsele moldovenești - cultivate într-o țară cu un mediu satisfăcător, cu o climă blîndă și un pămînt fertil – vor înregistra cel mai înalt grad de competitivitate. Este de așteptat ca anume gustul deosebit al fructelor să-i distingă pe producătorii moldoveni în şirul lung de produse „fără nume" și, în combinație cu alte caracteristici pozitive, să permită produsului intern să ocupe un loc fie modest, dar stabil pe rafturile supermarketurilor din EAU.
Adăuga comentariu