Majoritatea PSD-ALDE din Consiliul General al Municipiului București a votat joi proiectul primarului Gabriela Firea care vizează introducerea vinietei Oxigen din 2020 pentru mașinile sub Euro 4, iar mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Proiectul a trecut cu 31 de voturi. Potrivit unui amendament propus de ALDE și aprobat, mașinile noneuro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București, iar pentru cele Euro 3 restricția este valabilă din 2024.
Potrivit proiectului de hotărîre adoptat, începînd cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizata mai mică de 5 tone pe arterele din Bucureşti este restricționat zilnic, de luni pană vineri, cu exceptia sărbatorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmează:
Pentru mașinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 și 4 - 5 lei pe zi. Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atît de polițiști și polițiști locali, cît și de "împuterniciți ai primarului general".
Următoarele categorii de autovehicule sînt exceptate:
Se defineşte Zona de Acțiune pentru Calitatca Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lînăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății - Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor șos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Știrbei Vodă - str. Berzei str. Buzeşti -p-ta Victoriei.
"Incasarea tarifelor pentru achiziționarea vinietelor tip Oxigen se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuții în administrarea drumurilor publice și managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții şi proiecte din domeniul protectiei mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condiților de transport și a calitäții aerului", se arata in proiectul de hotarare.
În formă inițială a proiectului, doar mașinile care nu erau înmatriculate în București și Ilfov plăteau o taxa, iar cele sub Euro 3 nu aveau deloc acces în centrul orașului.
Primarul General, Gabriela Firea: "Ma bucur ca astazi, impreuna cu majoritatea din Consiliul General care a votat acest proiect, am facut un pas urias pentru sanatatea bucurestenilor si ne-am aliniat oraselor europene care iau masuri clare pentru diminuarea poluarii! Este vorba despre introducerea vinietei OXIGEN pe care trebuie sa o plateasca masinile intens plouatoare care circula in Bucuresti si care este menita sa contribuie la sanatatea noastra si a copiilor nostri! Bucurestiul este pe locul 6 in topul celor mai poluate orase din Europa, si pe locul 4 in topul celor mai poluate orase din Romania (dupa Iasi, Cluj-Napoca si Brasov), de aceea sînt necesare masuri concrete de imbunatatire a calitatii aerului!
Dezvoltarea si modernizarea transportului public, care este acceptata in unanimitate ca solutie pentru mobilitatea urbana in secolul 21, nu poate avea efectele scontate fara masuri concomitente de descurajare a traficului cu autoturisme. Degeaba dublam numarul de vehicule ale STB, daca ele vor sta blocate in trafic! Reamintesc faptul ca, in ceea ce priveste modernizarea transportului public, in prezent sînt deja 400 de autobuze noi pe strada, Euro 6, iar anul viitor vor sosi in Capitala 130 de autobuze hibrid, pentru care deja avem semnat contractul cu Mercedes. Se vor mai achizitiona 100 de troleibuze, 100 de tramvaie si 100 de autobuze electrice, pentru care sîntem in etapa finala a procedurilor de licitatie".
Grupurile PNL și USR au votat împotrivă.
Cătălin Deaconescu, consilier PNL, a declarat că primarul Gabriela Firea nu își asuma prin proiect cu cît se va reduce poluarea după aplicarea vinietei, iar proiectul nu a stat suficient în dezbatere publică.
"Interziceți un drept de proprietate, le interziceți oamenilor să intre în anumite ore cu mașina în centrul orașului, dar nu spuneți unde sîntem și unde trebuie să ajungem. Trebuia o dezbatere foarte serioasă care să dureze mai mult timp. Măsura trebuia aprobată etapizat. Ascunde o taxă de congestie, nu mai aveți bani la buget", a declarat Deaconescu.
Ciprian Ciucu, consilier general PNL, a declarat că degeaba se introduce această taxă dacă primăria nu oferă bucureștenilor alternative la autoturismul personal.
USR a votat împotrivă fiindcă amendamentele propuse de ei nu au trecut.
Lista de amendamente USR:
USR a propus și modificarea tarifelor
Tarif (lei) pe zi vinietă electronică Oxigen
Adăuga comentariu