Reieșind din principiul reciprocității
Una dintre principalele sarcini ale serviciilor consulare și diplomatice ale statelor este asigurarea circulației libere și maxim simplificate a cetățenilor peste hotare. Ca regulă, scutirile și anularea regimurilor de vize are loc reieșind din principiul reciprocității, prevăzut de Convențiile de la Viena privind relațiile diplomatice și consulare, adoptate în anii 1961 și 1963.Unele state își permit luxul de a oferi unilateral altor țări regim fără vize ”în avans”, în speranța să negocieze anumite ”dividende” în procesul tratativelor. Așa a fost în cazul Moldovei, Georgiei și Ucrainei, care ani în șir au așteptat din partea UE, ca răspuns, acordarea regimului fără vize și îndeplinirea altor ”vise în roz”. După mulți ani de așteptare, UE a acordat totuși regimul fără vize, deși ”temele pentru acasă” (în cazul Moldovei) fuseseră îndeplinite demult.
Practica demonstrează că, de cele mai multe ori, acordarea unilaterală a regimului fără vize este o hotărîre pur politică, fără rezultate imediate și reciproce, fără reacții și decizii în folosul cetățenilor țării în viitorul apropiat.
Acționează oare principiul reciprocității (a parității) în cazul republicii Moldova și beneficiază oare cetățenii noștri de aceleași avantaje ca și străinii, cărora Moldova le-a permis intrarea liberă în țara noastră?
Mai intrați pe la noi
Cetățeni din 67 de țări pot intra în țara noastră fără vize și pot sta aici 90 de zile pe parcursul a 6 luni din ziua primei intrări. Asta în timp ce o parte din aceste țări nu au acordat cetățenilor RM aceleași condiții. Printre acestea – Costa Rica, Mexic, SUA, Marea Britanie, Canada, Israel, Emiratele Arabe Unite etc.Să vorbim despre ultimele cinci țări ”privilegiate”.
Mai bine de cinci ani, pentru a obține viza britanică, moldovenii se adresează nu la consulul englez, ci la oficiul din Chișinău al companiei intermediare ”Teleperformance”. Agenția pentru vize și imigrare a Marii Britanii a ales ca această companie să intermedieze procesul de examinare a cererilor de vize în întreaga lume. Datorită acestei intermedieri, avem prețul înalt al vizei, lipsa posibilității de a beneficia de consultări la telefon, precum și eliberarea vizei în ziua plecării sau chiar o zi mai tîrziu. Menționăm faptul că de serviciile acestei companii intermediare suferă și cetățenii altor țări, în special din CSI.
Pentru comparație: în 2012, refuzurile au constituit 34,70%. Cele mai răspîndite motive de refuz a vizei SUA sînt: legăturile limitate cu patria, puține călătorii în străinătate, o invitație suspectă; informație neconvingătoare cu privire la scopul călătoriei și emoția; nașterea în SUA; lipsa finanțelor; diferite încălcări.
Dacă vorbim despre respectarea principiului reciprocității de către țările CSI (cu excepția Turkmenistanului, unde acționează regimul de vize) și țările Uniunii Europene, cu care Moldova are regim fără vize, aici nu există probleme, cu excepția taxei de 7 euro, pe care cetățenii Moldovei care călătoresc în țările din spațiul Schengen și alte țări UE o vor achita din 2021 la înregistrarea obligatorie în Sistemul European de informații și autorizare a călătoriilor (ETIAS).
Pe site-ul oficial al acestui sistem– ETIAS.com – scrie că, deși țările care nu au nevoie de viza UE au demonstrat conștiinciozitate, ”UE vrea să-și consolideze securitatea la hotare și să controleze călătorii care intră sau părăsesc țările UE”. Sistemul va verifica certificatele de securitate și va încasa taxa de la călătorii care vizitează țările-membre UE în scopuri de afaceri, turistice, medicale sau tranzitorii. ETIAS îi va supune unor verificări suplimentare de securitate, înainte de a le permite intrarea în UE. Înregistrarea în sistemul ETIAS va costa 7 euro pentru persoanele între 18 și 70 ani. Adolescenții care nu au împlinit 18 ani și persoanele peste 70 de ani vor fi scutite de această taxă.
Euro sală pentru interogări?
În pofida regimului fără vize cu UE, cetățenii Moldovei continuă să viziteze consulatele statelor străine pentru a obține diferite servicii consulare (viza de muncă, certificate etc.). În acest context, vom menționa secția consulară a Ambasadei Cehiei în Moldova, care timp de mai bine de 10 ani folosește o oglindă din sticlă pentru comunicarea cu cetățenii noștri, prin care aceștia nici măcar nu văd interlocutorul.Așadar, practic, cetățeanul nostru este poziționat ca un suspect în raport cu consulul care-l interoghează. Ceea ce contravine oricăror norme existente.
Experții menționează că, dacă Moldova ar crea pentru cetățenii Cehiei asemenea condiții, ea imediat ar fi acuzată de nerespectarea drepturilor omului, condițiile fiind calificate ca umilitoare pentru demnitatea umană.
O țară larg deschisă
Din august 2014, viza moldovenească de scurtă durată poate fi obținută fără a ieși din casă, adică online. Republica Moldova a oferit acest privilegiu cetățenilor tuturor statelor lumii, cu care țara a încheiat regimul de vize. Astfel, străinii, spre deosebire de moldoveni, au fost scutiți de procedurile birocratice de durată, de necesitatea comunicării cu angajații consulatului care eliberează vizele, ei economisesc banii și timpul, inclusiv la trecerea frontierei.Trebuie să recunoaștem, că nu toate țările dispun de o deservire electronică așa de comodă ca în Republica Moldova. Sisteme electronice asemănătoare au fost implementate doar de 15 state: Australia (pionierîn introducerea e-vizei), Bahrain, Cambodgia, România, Turcia, Myanmar, Italia, India, Sri Lanka, Singapore, Mexic, și Nevis, Uganda.
Pentru a obține vizele multor țări din Orientul Apropiat, Asia și America de Sud, moldovenii trebuie să meargă la ambasadele și consulatele acestor state, care ca regulă au acreditare prin cumul la Kiev, București sau Moscova.
În favoarea proprie
Ministerul afacerilor externe din Moldova ar trebui să sporească nivelul de conștientizare a deciziilor sale strategice și tactice în interesul țării.
Dorind să deschidă ușile în fața tuturor străinilor, în speranța unor fluxuri turistice mai mari în țara noastră, în afară de securitatea internă, MAEIE din Republica Moldova ar trebui să nu uite de propriii cetățeni și maxim posibil să întoarcă situația în interesele cetățenilor moldoveni. Dar cum să o facă, din moment ce țara este deschisă pentru toți și a adoptat decizii unilaterale, benefice adesea doar cetățenilor străini?Viza electronică moldovenească este un argument serios pentru a obține o simplificare a regimului de vize din partea țărilor care nu dispun de propriile vize electronice. În aceste condiții, procesul de negocieri este în favoarea Moldovei. Indirect, în baza respectării principiului reciprocității, negociatorii moldoveni ar trebui să studieze condițiile de intrare a cetățenilor noștri în fiecare țară aparte și să negocieze preferințe maxime pentru moldoveni, cum ar fi: eliberarea vizei gratuite; simplificarea listei de acte necesare pentru eliberarea vizei de scurtă durată; eliberarea vizei la intrare (în aeroport) și multe altele.
În cazul unor țări ca SUA, Marea Britanie, Canada și EAU, autoritățile ar trebui să fie mai insistente în ”consolidarea pașaportului moldovenesc” la timpul și locul potrivit, să respecte nu doar principiul reciprocității, ci și politica de vize în pași mici, precum și sloganul preferat în cercurile europene ”Моre for More” (”Mai mult pentru mai mult”). Pentru început – să anuleze taxele de viză pentru cetățenii Moldovei.
De asemenea, pentru consolidarea securității frontierelor și verificarea călătorilor străini, care intră sau părăsesc Moldova, ”Moldova electronică” ar putea examina posibilitatea de a prelua practica și standardele europene, prin introducerea măsurilor de paritate și a taxelor de 7 euro pentru străinii fără vize.
Dănila Voinarovschii
Adăuga comentariu